dinsdag 17 januari 2023

Mayonaise zelf gemaakt


                         Mayonaise zelfgemaakt


Mayonaise zelf maken is een fluitje van een cent ,zeker als je een staafmixer heb
Elke keer als ik het gemaakt heb denk ik ,waarom maak ik het niet vaker zelf??
Zo vlug klaar veel lekkerder , zeker weten dat er geen zout en suiker in zit.

Want dat is de reden dat ik hem zelf maak, 
Ik moest een andere mayo kopen "mijn Zaanse"was op en duurde een paar dagen tot er  nieuwe kwam.
En dan neem je een ander merk, niet te eten zo zoet, bah vies. 
Ik wilde een knoflooksaus maken maar die wil ik niet zoet hebben ...dan moet je zelf maken.

Wat heb je er voor nodig;

200 ml zonnebloemolie
1 kleine lepel zoutarme mosterd 
1 ei
1 lepel citroensap of azijn

Alles in de mengbeker,staafmixer erdoor en in luttele seconden heb je mayonaise.
Ik vulde een potje die ik af kan sluiten en zet het in de koelkast dan kun je het zonder probleem 2 weken bewaren.

En van de rest maakte ik een knoflooksaus.


Knoflooksaus;

Zelfgemaakte mayonaise
4 tenen knoflook  door de knoflookpers
extra citroensap
zwarte peper
en een kleine lepel dille

Alles bij elkaar mengen.
Lekker bij vis en vlees.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.