dinsdag 7 maart 2023

Griekse witte bonensoep

          Griekse witte bonensoep

Een lekkere soep heb ik gemaakt met veel smaak.
Deze Griekse soep is eigenlijk zonder vlees en heet dan Fasolada.
Ik had nog dik bevleesde ribjes in de diepvries ,die ga ik er bij doen ,het word een echte maaltijdsoep.
Dit word de Fasolada met vlees.
En nu het koud is ,smaakt het dubbel zo lekker.

Wat heb je nodig:

1 literblik witte bonen of een pond gedroogde witte bonen.
2 wortels. 
2 stengels bleekselderij.
2 uien.
2 tenen knoflook.
lepel tomatenpuree.
1 blik tomaten.
1 zoutarme bouillontablet. 
zwarte peper
1 lepel oregano
1 theelepel thym
1 theelepel chilivlokken
1 theelepel gerookte paprikapoeder
peterselie.

met vlees
1 pond vleesribjes of 4 koteletten
olijfolie


Groente allemaal schoonmaken en snijden.
In een stevige pan olijfolie doen, en het vlees even bruin aanbakken.
vlees eruit en de uien bakken tot het zacht is, knoflook erbij.
De wortels en bleekslederij in de pan ,laat even mee bakken.
Tomatenpuree erbij en ook dit gaat ook even ontzuurd worden door te  mee te laten bakken.
Blik tomaten erbij en laat even doorkoken.
Doe er driekwart liter water bij ,alle kruiden en proef of het op smaak is, je kunt altijd toevoegen 
Vlees terug in de pan.
Laat het anderhalf uur zachtjes koken.
Vlees eruit 
Ik heb bonen uit blik die gaan in de in zeef en spoel ik het even goed door met koud water.
Bonen gaan in de soep.
Vlees ga ik plukken als het afgekoeld is.
strooi er wat peterselie over .
De soep is natuurlijk het lekkerst de dag erop, en dan gaan we het lekker op eten.

Heb je gedroogde bonen die gaan natuurlijk gelijk in de pan om te garen in de bouillon eventueel gelijk met het vlees..

Eet smakelijk 😋
















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.