dinsdag 20 december 2022

Paella de marisco

 

Paella de Marisco, paella uit het zuiden van Spanje met vis , garnalen inktvis enz.

Ik maak hem thuis met minder zeevruchten als in Spanje ..Hier is niet alles te krijgen of niet naar mijn zin ,of veel te duur.

Maar van deze paella hebben we ook zitten smullen..Er horen ook mosselen bij, maar daar ben ik allergisch voor dus die zie je nooit bij mij.

Neem ik in het buitenland verse vis  zo houd ik het hier bij diepvriesvis.

In de omgeving van Valencia word deze paella alleen gegeten op feestdagen .Daar eet je de paella Valencia ,die gemaakt word met kip en konijn en snijbonen.

Vandaag een herfstige regendag en dan wil ik de zon zien in de keuken.

Paella dus.

Heb je een paellapan dan is dat het geschikste .

Ik kook op inductie nog niet een pan tegen gekomen die ik hiervoor kan gebruiken .Ik neem een hapjespan.

Wat heb je nodig voor 2 personen

125 gram paellarijst of risotto

200 gram koolvis of kabeljauwfilet

1 grote sepia    (inktvis)

10 grote garnalen 

2 zoete tomaten

1 rode paprika

150 gram doperwten (diepvries)

1 ui 

grote teen knoflook

citroen

1 klein blikje tomatenpuree

saffraan

peterselie

zwarte peper

paprikapoeder

pul biber naar smaak 

eventueel wat colorante  (als je het in huis heb, en in Spanje heb gekocht)

1 glas witte wijn ( is lekker maar is geen moeten)

Bouillon liefst vis ..kun je het niet krijgen dan een zoutarme groentebouillontablet

Olijfolie 


Vis snijden de sepia in ringen snijden 

Groente allemaal klein snijden.


Olijfolie in de pan en fruit ui aan tot het iets zacht is ,dan de knoflook en paprika erbij.

Laat het een paar minuten bakken de tomaten erbij en de vis en inktvisringen even aanbakken .Goed doorroeren en tomatenpuree erbij

De rijst kun je nu toevoegen en roer goed door tot alles goed door elkaar is gehusseld

Wijn erbij en de warme bouillon tot alles net onder staat . 

De doperwten erbij.

De kruiden erbij en saffraan.




Heb je "verse garnalen" Leg ze dan nu op de rijst .

Heb je garnalen die gekookt zijn leg ze dan op de paellavoor de laatste 10 minuten.

Deksel op de pan en laat 18 minuten koken tot gaar is regelmatig kijken of het niet droog staat , anders wat bouillon toevoegen en wat roeren .

Is de rijst gaar zet het vuur uit en laat de pan 10.minuten staan met de deksel erop.

Het vocht wat  nog in de pan aanwezig is,is  dan allemaal opgenomen.

Sprenkel er wat citroensap overheen en leg wat citroen op de paella.

Het is meer als genoeg ik had nog een portie over.

Eet smakelijkšŸ˜‹.



 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.