donderdag 12 januari 2023

Gekonfijte tandoori-kikkererwten


            Gekonfijte tandoori-kikkererwten

Weer eens een een gerecht uitgezocht uit èèn van mijn kookboeken van

  Yotam Ottolenhi ..Deze man is chefkok en heeft verschillende restaurants en winkels in Londen.

De meeste recepten komen uit het Midden Oosten ,en heeft al veel kookboeken geschreven samen met zijn medewerkers.

Het recept komt uit het kookboek de testkeuken.


Het is een simpel gerecht ..ook wel weer eens leuk ..alles in een pan en hup de oven in.

Ik maak het voor 2 personen en zonder zout ..en dan is het altijd afwachten of het ook lekker is..Maar er zitten genoeg kruiden in dus het zal wel  heel lekker zijn.

Het zijn kikkererwten in een pot die goed met koud water gespoeld moeten worden het meeste zout is ervan af en ook het overtollige zetmeel.


Wat hebben we nodig;

1 pot of blik kikkererwten
250 gram cherrytomaten of snoeptomaten
2 Spaanse pepers
6 teentjes knoflook
citroensap
stukje gember 2 cm
klein blikje tomatenpuree
2 theelepels komijnzaad
halve theelepel kurkuma ..koenjit is hetzelfde alleen Indonesische naam
2 theelepel korianderzaad
theelepel paprikapoeder
1 theelepel pul biber
olijfolie


Yoghurtsaus
150g Griekse yoghurt
2 lepels  verse muntblaadjes
korianderblaadjes of peterselie
1 teen knoflook
1 lepel citroensap
zwarte peper
 Doe deze ingrediënten allemaal in de keukenmachine en mix tot gladde saus.


Neem een pan die in de oven mag op 150 graden
Liefst met deksel anders afdekken met aluminiumfolie.
Daarna serveren uit de pan met yoghurtsaus


Ik heb mijn vijzel kapot en dan doe ik de komijnzaadjes even bakken in de olie.

Komt ook de smaak naar boven.

Heb je een vijzel even kapot maken erin.

Ik doe 1 teen teen knoflook fijn snijden net zoals de gember.

doe ik even bij komijnzaad in de pan.

pan gaat van het vuur.

Oven voorverwarmen op 150 graden.

Dan kan alles in de pan kikkererwten tomaten alle kruiden tomatenpuree, snijde de pepers in de lengte .

Schep alles goed om en de pan kan met deksel in de oven voor 75 minuten.

Tussendoor een keer kijken of het niet droog staat ,de tomaatjes laten wel vocht los als ze open knappen..anders beetje vocht erbij.

Na 75 minuten zet de pan op tafel zet er de yoghurtsaus bij en schep lekker op ,Er mag nog citroen bij om over uit te knijpen

Ik maakte er nog een groene salade bij en Turkse Kofte

Turkse kofte











Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.