maandag 2 januari 2023

Pesto van rucola en Emmentaler

 

Pesto van rucola en Emmentaler


Pesto de Italiaanse smaakmaker door de Percorino of Parmezaanse kaas is hij erg zout.

Nemen we nu een kaas  waar minder zout in zit is dat beter en hoeven we niet zo zuinig om te gaan met pesto ..Normaal neem ik dan een klein theelepeltje uit zo`n potje.

En ook al eet ik wat meer aan kazen, is dit wel erg veel zout er gaat een behoorlijk portie kaas doorheen..

Ik neem dan liever wat schilfers Pecorino los los die ik over het eten strooi.

Maar nieuwjaar en gezonder eten  ik maak de pesto zelf en ook al kun je basilicum het hele jaar door kopen wil ik toch iets anders uit proberen.

Dan ook niet met de peperdure pijnboompitjes maar met walnoten.

Neem wel een goede olijfolie ,dat bepaalt wel de smaak .

Ik heb olijfolie van lieve mensen gekocht die ze zelf geperst hebben uit Portugal.

Ik maak niet al teveel pesto ik maak deze week wat gerechten waarvan ik weet dat ik het ga gebruiken en voor vandaag was het geroosterde bloemkool  en voor de varkenshaas

De rest bewaar ik in een afgesloten potje in de koelkast .

Het blijft een week goed

Ik gebruik de hakselaar van de staafmixer

maar de vijzel of keukenmachine is natuurlijk ook goed.

Als je het maar een goede zachte massa word


Wat hebben we nodig;

45 gram rucola (half zakje)
2 tenen knoflook
30 gram Emmentaler (4 eetlepels)
2 eetlepels of flinke hand walnoten
50 ml olijfolie

Pas op met de olijfolie bewaar wat voor op het laatste moment misschien kom je te kort maar misschien is het in èèn keer goed..Olijfolie kun je altijd op het laatst nog wat bij druppelen.
Alles in de hakselaar en laat hem maar zijn werk doen .
Nog een beetje olijfolie erbij op het laatst ..even proeven..mmmm
Hij is lekker
Ik vind hem net zo lekker als de traditionele pesto
 

.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.